sisältöön »
Tekstikoko Suurenna fonttikokoa

uusille-nettisivuille-sopivia-kuvia-51518504727.jpg

Historia

Somero mainitaan pitäjänä jo 1449. Siitä tuli oma seurakunta, kun vanha Portaan seurakunta jakaantui Tammelaksi ja Someroksi. Nimi perustuu siihen, että kirkko on rakennettu someroiselle harjulle. Somero tarkoittaa karkeaa soraa tai kivikkoa.

Keskiajasta lähtien pitäjän halki on kulkenut Hämeen Härkätie Turun linnasta Hämeen linnaan. Kirkonkylän asutus kasvoi Härkätien varrelle, vanhojen maanteiden risteykseen.

Teolliset perinteet ulottuvat 1750-luvulle, jolloin aloitti Åvikin lasitehdas, josta kasvoi oma kartanoyhteisönsä.

Somerniemen kunta liittyi 1977 Someroon.

Somero siirtyi 1990 Hämeen läänistä Turun ja Porin lääniin. Samalla kunta tuli osaksi Varsinais-Suomen maakuntaa. Someroa pidettiin vielä 1990-luvulla Suomen suurimpana maatalouspitäjänä (nykyisin peltoa on noin 26 000 ha). Maataloudessa on tapahtunut siirtymistä sika- ja kanatalouteen.

Somerosta tuli kaupunki 1993.

Päivitetty 23.10.2023 / MS